Lidské tělo obsahuje asi 60% vody.
Obvykle se doporučuje vypít osm sklenic vody o objemu 237 ml denně (pravidlo 8 × 8).

Zde je 7 důkazů o zdravotních přínosech pití velkého množství vody.

1. Pomáhá maximalizovat fyzický výkon

Pokud nezůstanete hydratovaní, může trpět váš fyzický výkon. To je zvláště důležité během intenzivního cvičení nebo vysokého tepla. Dehydratace může mít znatelný efekt, pokud ztratíte jen 2% obsahu vody v těle. Není však neobvyklé, že sportovci ztratí až 6–10% své hmotnosti vody potem. To může vést ke změně kontroly tělesné teploty, snížené motivaci a zvýšené únavě. Může také způsobit, že cvičení bude mnohem obtížnější, fyzicky i psychicky.

Ukázalo se, že optimální hydratace tomu brání a může dokonce snížit oxidační stres, ke kterému dochází při cvičení s vysokou intenzitou. To není překvapující, když vezmete v úvahu, že sval je asi 80% vody. Pokud cvičíte intenzivně a máte tendenci se potit být hydratovaný vám může pomoci podat nejlepší výkon.

SOUHRN Ztráta pouhých 2% obsahu vody v těle může výrazně zhoršit váš fyzický výkon.

2. Významně ovlivňuje energetické hladiny a funkci mozku

Váš mozek je silně ovlivněn stavem hydratace. Studie ukazují, že i mírná dehydratace, jako je ztráta 1–3% tělesné hmotnosti, může narušit mnoho aspektů funkce mozku.

Ve studii u mladých žen vědci zjistili, že ztráta tekutin 1,4% po cvičení narušila náladu i koncentraci. Také to zvýšilo frekvenci bolestí hlavy.
Mnoho členů téhož výzkumného týmu provedlo podobnou studii u mladých mužů. Zjistili, že ztráta tekutin 1,6% byla škodlivá pro pracovní paměť a zvýšené pocity úzkosti a únavy.

SOUHRN Mírná dehydratace (ztráta tekutin 1–3%) může snížit hladinu energie, zhoršit náladu a vést k výraznému snížení paměti a výkonu mozk

3. Může pomoci předcházet a léčit bolesti hlavy

Dehydratace může u některých jedinců vyvolat bolesti hlavy a migrénuVýzkum ukázal, že bolest hlavy je jedním z nejčastějších příznaků dehydratace. Například studie u 393 lidí zjistila, že 40% účastníků pociťovalo bolesti hlavy v důsledku dehydratace. Některé studie navíc ukázaly, že pitná voda může pomoci zmírnit bolesti hlavy u těch, kteří mají časté bolesti hlavy.

Studie u 102 mužů zjistila, že pití dalších 1,5 litrů vody denně vedlo k významnému zlepšení stupnice kvality života specifické pro migrényNavíc 47% mužů, kteří pili více vody, uvedlo zlepšení bolesti hlavy, zatímco pouze 25% mužů v kontrolní skupině neuvedlo tento účinek.

Ne všechny studie však souhlasí a vědci dospěli k závěru, že kvůli nedostatku vysoce kvalitních studií je zapotřebí dalšího výzkumu, který by potvrdil, jak může zvýšení hydratace pomoci zlepšit příznaky bolesti hlavy a snížit frekvenci bolesti hlavy.

SOUHRN Pitná voda může pomoci zmírnit bolesti hlavy a příznaky bolesti hlavy.